Svítá naděje, že eGovernment cloud nebude jen prázdným pojmem. Blíží se konečně doba, kdy nebudeme muset různým úředníkům totožnou věc sdělovat stále dokola? Přečtěte si více o přínosech a praktickém využití cloudových služeb ve veřejném sektoru a státní správě.
V předchozím díle jsme se zabývali informační koncepcí České republiky a záměrem vybudovat hybridní státní cloud, tzv. eGovernment cloud (eGc). Stručně jsme popsali technicky a ekonomicky neuspokojivý současný stav státních IT systémů. V dnešním pokračování se podíváme na příčiny současného stavu, porovnáme informační koncepci s několika ostatními zeměmi a zkusíme se zamyslet nad možnými opatřeními.
V dnešním pokračování se zkusíme zamyslet nad několika aplikacemi, resp. praktickými využitími cloudu ve veřejné sféře.
Portál občana
Portál občana je jedna ze součástí portálu veřejné správy, resp. nástupce původního Portálu veřejné správy. Slouží jako brána k elektronickým službám státu, resp. jako samoobslužné místo pro důvěrnou a bezpečnou korespondenci a komunikaci mezi státem a občanem. Prostřednictvím portálu je možné dále přistupovat na portály dalších úřadu bez nutnosti opětovného přihlašování nebo prokazování identity.
Občan se může k portálu přihlásit prokázáním své totožnosti, tj. pomocí datové schránky, bankovní identity, elektronického občanského průkazu nebo NIA portálu. Většina služeb je však umožněna pouze uživatelům s datovou schránkou. Portál je postaven na open-source platformě a využívá hybridní cloudové architektury, tj. je provozován ve vlastních datových centrech a současně i v komerčním cloudu.
→ Tip: přečtěte si o rozdělení cloudových služeb na veřejné, komerční a hybridní.
V porovnání s podobnými systémy, které ovšem cloud nevyužívají, je Portál občana uživatelsky výrazně dostupnější s velmi nízkým počtem výpadků dostupnosti služeb. Portál byl spuštěn v roce 2018. Do dnešního dne je stále ve vývoji a postupně se do něj přidávají další služby a funkcionality.
Ošetřovné OSVČ
Portál byl navržen v roce 2020 v začátku propuknutí pandemie covid-19. Systém se podařilo spustit za pouhých 5 dní díky nasazení cloudu. Systém nepřetržitě fungoval bez jediného výpadku nebo odstávky až do doby ukončení programu v červnu 2021. Díky cloud computingu tak bylo možné operativně realizovat včasnou finanční pomoc OSVČ v komplikované životní situaci. Současně cloudové řešení pomohlo státu odlehčením byrokratické zátěže.
Chytrá karanténa
Chytrá karanténa je podobně jako výše uvedené Ošetřovné pro OSVČ další systém, který byl vyvinut a nasazen ve velmi krátkém krátkém čase. Mezi hlavní funkce systému patří zachycení, testování a izolace osob nakažených nemocí covid-19. Cloudové řešení umožňuje dynamicky modifikovat nastavení infrastruktury dle aktuálních potřeb, čímž umožňuje rychlejší a méně nákladnější vizualizaci statistických dat. Tento systém pomocí cloudu integruje poskytovatele zdravotních služeb, odběrových míst i akreditovaných laboratoří.
A to je o cloudu ve veřejném sektoru a státní správě všechno. Aspoň pro letošek. Nezbývá než doufat, že vývoj Portálu občana bude dále pokračovat a brzy se dočkáme i zpřístupnění dalších registrů, které jsme zmiňovali v minulém díle o cloudu ve veřejném sektoru. Než se tak stane, obraťte se na nás ohledně firemního cloudu. Poradíme se zavedením cloudového řešení právě pro vás.