Přechod firmy do cloudu je stále populárnějším krokem, ke kterému se uchyluje většina firem. Jak ale správně vybrat datové centrum, kterému svěříte své údaje? Poradíme vám, na co byste si měli při výběru dát pozor.
Provozní spolehlivost a možná rizika datového centra je možné standardizačně posuzovat podle úrovně výkonnosti Tier. Jedná se o požadavky definované Uptime Institute, která určila čtyři základní úrovně spolehlivosti a výkonnosti datových center – Tier I až IV. Přičemž platí, že Tier I je nejnižší a Tier IV nejvyšší míra spolehlivosti. Podle této metriky můžete objektivně posoudit, jaké datové centrum je skutečně spolehlivé. Jedná se především o funkce, vlastnosti, výkonnost a dostupnost infrastruktury datových center.
1. Jakou má datové centrum klasifikaci Tier
Máme pro vás stručný přehled, který vám pomůže se v jednotlivých Tier (v angličtině stupních) zorientovat:
- Tier I značí jednoduché centrum bez redundantních zdrojů napájení a chlazení. Jeho dostupnost je 99,671 %. To v praxi znamená výpadek služeb v rozsahu nejvýše 28,8 hodin ročně.
- Centra na úrovni Tier II už obsahují redundantní komponenty, které zastoupí primární systémy při jejich výpadku. Zajišťují tak nepřetržitý chod centra. Dostupnost je na 99,741 %, tedy maximální výpadek 22 hodin za rok.
- Při Tier III mají centra navíc tzv. souběžnou správu. Obsahují plně redundantní napájení i chlazení. Také mají minimálně jednu nezávislou zálohu nad nutný počet používaných komponent. To znamená, že centrum může vykonávat správu jakékoliv své části bez přerušení chodu centra a má vše zálohováno. Dostupnost těchto center je 99,982 %, což se rovná maximálnímu ročnímu výpadku v rozsahu 1,6 hodiny.
- Nejvyšší možná úroveň Tier IV obsahuje další systémy, které centrum činí prakticky bezvýpadkovým – výpadek dosahuje maximálně 15 minut ročně. Všechny systémy jsou redundantní, a navíc musí budova centra splňovat přísná opatření ohledně odolnosti proti zničení. Tato centra jsou velmi nákladná na výstavbu i provoz, proto se většinou staví jen pro speciáln